آشنایی با دستاوردهای نظامی ایران پس از انقلاب اسلامی

دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی ایران؛ به همراه خاطرات و زندگی نامه ی شهدا

آشنایی با دستاوردهای نظامی ایران پس از انقلاب اسلامی

دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی ایران؛ به همراه خاطرات و زندگی نامه ی شهدا

به نام خدا
این وبلاگ شخصی میباشد و به دستاوردهای نظامی انقلاب اسلامی؛ زندگی نامه و خاطرات شهدا می پردازد.
مطالب این وبلاگ برگرفته از کتب و سایت های معتبر داخلی میباشد.
آخرین نظرات

پادگان ابوذر

يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ق.ظ

پادگان ابوذر

فایل کاملی از تاریخچه ی پادگان ابوذر به جهت دریافت برای شما در انتها قرار داده شده است.

در حدود سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۳ یک یگان زرهی از تهران و یک یگان زرهی از دزفول به منظور سرکوب یکسری اغتشاشات محلی در مرز خسروی وارد منطقه سرپل ذهاب و قصر شیرین شدند.

این یگان‌ها در ابتدا در منطقه ریخک در چند کیلومتری سرپل ذهاب با برپا کردن چادر مستقر شدند. مأموریت این یگان‌ها ۴۵ روز تعیین شده بود ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و حساس بودن مرز ایران و عراق این مأموریت به طول انجامید. در آن سال‌ها در نظر بود مکانی جهت احداث پادگان مشخص شود که این پادگان هم مرکز آموزش و پشتیبانی کننده نیروها در مواقع ضروری باشد و هم محل حضور دائم نیروها در غرب کشور.

بعد از بررسی‌ها و بحث‌های مختلف نتیجه این شد که پادگانی در منطقه سراب گرم یعنی ضلع جنوبی شهرستان سرپل‌ذهاب احداث شود. به علت وضعیت نامناسب جغرافیایی و نزدیک بودن به مرز در نهایت تصمیم بر این شد تا پادگان در فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شرقی شهرستان سرپل ذهاب و در منطقه‌ای به نام نقشین در دامنه کوه‌های دانه خشک و تنگه پیرحسین احداث شود.

توسط گروه خبره‌ای از مهندسین نیروی زمینی ارتش و به سرپرستی فرماندهی ارتش به نام تیمسار نصراللهی آغاز شد. ساخت و ساز پادگان, عملیات ساختمانی و طراحی خیابان‌ها و تأسیسات فنی آن را به سه شرکت که دو شرکت آن خارجی و یک شرکت مشترک ایرانی و خارجی بود واگذار شد. یک شرکت خارجی به نام کاندیشن کار لوله کشی, برق و فاضلاب را برعهده گرفت و یک شرکت به نام آربل قسمت ساختمانی را برعهده گرفت و شرکت ایرانی اکباتان کار خیابان‌ها و آسفالت را برعهده گرفت.

چندی نگذشت که کار زیر بنایی پادگان تکمیل شد و بخاطر احداث پادگان در منطقه قلعه شاهین نام پادگان را شاهین گذاشتند و نیروهایی را که برای مدت ۴۵ روز مأمور شده بودند به داخل این پادگان حرکت داده شدند و برای همیشه ماندگار شدند.

بعد از پیروزی انقلاب نام این پادگان به پادگان ابوذر تغیییر یافت. دلیل انتخاب نام ابوذر شاید به خاطر نام صحابه ارزشمند پیامبر اکرم(ص) و یا بدلیل رشادت‌های سرلشگر خلبان علی اکبر شیرودی و ایثار و فداکاری او در غرب کشور بوده است که نام پسرش ابوذر را برای این پادگان انتخاب کرده‌اند.

پادگان ابوذر به دلیل اینکه نزدیکترین پادگان به نقطه صفر مرزی در غرب کشور است در طول هشت سال دفاع مقدس یکی از مراکز مهم و تأثیرگذار نظامی بوده است.

یکی از رزمندگانی که نقش اساسی در جلوگیری از سقوط پادگان ابوذر داشت شهید شیرودی بود. روزی بنی صدر به‌عنوان فرمانده کل قوا به پادگان ابوذر آمده بود و دستور داد تا تمام تجهیزات نظامی پادگان به بیرون منتقل شود و زاغه‌های مهمات هم بایستی منهدم شود. شهید شیرودی در جواب چنین دستوری گفت:
- ما برای این انقلاب و آب و خاک خون‌های زیادی داده‌ایم. من به پشتوانه خدای بزرگ و با کمک مردم و رزمندگانی که در اینجا هستند تا آخرین قطره خونم از پادگان دفاع خواهم کرد و هرنوع وسیله و تجهیزاتی را بخواهید از این پادگان ببرید آنرا منهدم می‌کنم.

بنی صدر تا این حرف‌ها را شنید پادگان را ترک کرد و رزمندگان همه با هم این شعار را سر دادند: ” حزب الله.. حزب الله پیشمرگ روح الله ”

هم اکنون پادگان تاریخی ابوذر با پیکر زخمی و رازهای فراوان از مقاومت و ایثار فرزندان ایران زمین مغرور و استوار همچون نگینی در غرب ایران اسلامی می‌درخشد و سالیانه محل حضور زائران و راهیان سرزمین نور است.

دریافت
حجم: 13.2 مگابایت
توضیحات: فایل پی دی اف

منبع فایل:سایت ستاد راهیان نور کشور

استفاده از عکس ها با ذکر منبع بلامانع است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی